1. Planowanie i organizacja pracy pedagoga
    1. Pedagog w zreformowanej szkole
      1. Rola i zadania pedagoga szkolnego w świetle nowych uregulowań prawnych
    2. Notatka służbowa w pracy pedagoga szkolnego
    3. Wdrażanie przez pedagoga szkolnego zmian związanych z reformą edukacji
    4. Innowacje i eksperymenty zgodnie z nowymi przepisami oświatowymi
    5. Uprawnienia terapeutyczne pedagoga szkolnego
    6. Propagowanie idei wolontariatu wśród dzieci i młodzieży
    7. Aktualne regulacje prawne dotyczące działalności pedagoga szkolnego
      1. Lekcje wychowawcze a zagadnienia współczesnych programów wychowawczo-pro&laktycznych
      2. W jaki sposób dostosować program wychowawczo-pro&laktyczny do nowych regulacji prawnych
    8. Jak zaangażować ucznia w promocję szkoły?
      1. Jak zorganizować w szkole atrakcyjną imprezę, uroczystość lub wystawę?
    9. Przygotowanie badania ankietowego w pracy wychowawczej na przykładzie metody socjometrycznej
    10. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej
  2. Rozpoznanie i diagnoza problemów wychowawczych w szkole
    1. Ja – pedagog, czyli trudy interwencji w szkole
    2. Jak wspomóc skuteczną adaptację nowych uczniów w szkole?
    3. Metody radzenia sobie ucznia ze złością i gniewem
    4. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna i jej wpływ na sukces edukacyjny ucznia
    5. Depresyjne dziecko w szkole
    6. Konstruktywna krytyka w komunikacji z uczniem
    7. Uczeń obarczony syndromem nieśmiałości
    8. Uczeń odrzucony przez rówieśników, izolowany, nieakceptowany
    9. Metody pomocy dla uczniów nieakceptowanych w klasie
    10. Praca z uczniem z problemami adaptacyjnymi w szkole/klasie
    11. Adaptacja, integracja, czyli jak dobrze rozpocząć rok szkolny
    12. Dysfunkcje rozwojowe źródłem problemów wychowawczych
    13. Przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu wśród dzieci i młodzieży
    14. Rozwiązywanie problemów wychowawczych w szkole techniką kontraktów
  3. Profilaktyka agresji i przemocy
    1. Zjawisko szkolnej przemocy
      1. Jak pracować z uczniem – sprawcą agresji
      2. W jaki sposób pomóc uczniowi – o&erze agresji
      3. Metody radzenia sobie ucznia ze złością i gniewem
    2. Jak reagować na agresywne zachowania ucznia wobec nauczyciela
    3. Tolerancja wśród dzieci i młodzieży – scenariusz zajęć
      1. TOLERANCJA – warsztaty dla młodzieży i rodziców
    4. Ty głupku! Ale masz beznadziejny piórnik! − O agresywnych zachowaniach dzieci
    5. Mobbing w szkole – jak zapobiegać przemocy grupowej
    6. Obowiązki pedagoga szkolnego wobec ucznia krzywdzonego w szkole lub w domu
    7. Wyrażanie trudnych emocji
  4. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych
    1. Narkotyki
      1. Praca pedagoga z uczennicą uzależnioną od narkotyków – studium przypadku
      2. Rozpoznawanie zachowań narkotykowych
    2. Dopalacze
      1. Młodzież na dopalaczach – studium przypadku
  5. Profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu i hazardu
    1. Uzależnienie od portali społecznościowych
    2. Komputer i Internet – zalety oraz zagrożenia. Projekt szkolny
    3. Gry komputerowe
    4. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z cyberprzestrzeni
  6. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
    1. O rozmawianiu z dziećmi i młodzieżą na temat życia seksualnego
    2. Jak rozmawiać z dzieckiem molestowanym seksualnie?
    3. Prostytucja nieletnich
    4. Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o AIDS
  7. Promocja zdrowego stylu życia
    1. Promocja zdrowych nawyków żywieniowych i aktywności &zycznej
    2. Profilaktyka anoreksji i bulimii u młodzieży w działalności pedagogów szkolnych
  8. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży
    1. Zmiana regulacji prawnych dotyczących przestępstw popełnianych wobec dziecka
    2. Praca z uczniem z depresją
      1. Przykłady ćwiczeń budujących pozytywną samoocenę uczniów i wzmacniających poczucie ich własnej wartości
    3. Rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia
      1. Metody diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia
    4. Praca z uczniem – budowanie pozytywnej samooceny
    5. Indywidualna praca z dzieckiem doświadczającym rozwodu rodziców
    6. Praca z uczniem, który kłamie
    7. Praca z uczniem z cukrzycą
    8. Adolescencja – zrozumieć ucznia dorastającego
  9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    1. Nie bądź obojętny na ADHD
      1. Reakcje najbliższego środowiska
      2. Praca z dzieckiem nadmiernie ruchliwym, ale bez ADHD
    2. Dysgra&a czy dyspraksja – jak zdiagnozować?
    3. Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się – nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    4. Praca z uczniem z FAS
    5. Psychologiczne gry szkolne uczniów
    6. Praca w szkole z uczniem z zaburzeniami psychicznymi
    7. Rola pedagoga w koordynowaniu wsparcia uczniów ze spektrum autyzmu
    8. Porada i konsultacja − ważne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    9. Pedagog jako realizator programu wychowawczo-pro&laktycznego szkoły
    10. Sposoby postępowania z uczniem z lękiem szkolnym
    11. Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły
  10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    1. Gdy rodzic pracuje za granicą
    2. Jak zorganizować efektywne zebranie z rodzicami?
      1. Współpraca z trudnym rodzicem
    3. Rozwód rodziców – wsparcie dla dziecka. Zbiór wskazówek dla rodziców, nauczycieli i pedagogów
    4. Przesadna kontrola dziecka – rozmowa z rodzicem
    5. Łagodzenie napięć i emocji w trudnych relacjach z rodzicami
  11. Samokształcenie i rozwój zawodowy
    1. Nie bójmy się kon0iktów. Umiejętności negocjacyjne i mediacyjne niezbędne w pracy pedagoga
      1. Komunikacja interpersonalna w procesie negocjacyjnym
      2. Negocjacje partnerskie i mediacje
    2. Psychologia udzielania porad
    3. Asertywność nauczyciela jako niezbędny składnik procesu wychowania
      1. Asertywność ważną umiejętnością w pracy pedagoga
      2. Asertywność – na czym polega i jak ją u siebie rozwijać?
    4. Dialog motywujący − skuteczna metoda w pracy pro&laktyczno-wychowawczo-terapeutycznej
    5. Prelekcja czy warsztat – w jaki sposób mówić na ważne tematy, by zainteresować uczniów, rodziców i nauczycieli?
    6. Prowokacyjne zachowania ucznia – metody skutecznego reagowania
  1. Dokumentacja pedagoga szkolnego
    1. Arkusz diagnozy niepowodzeń szkolnych ucznia
    2. Arkusz rozmów z uczniem
    3. Wniosek o do&nansowanie działań pro&lakycznych podejmowanych na terenie szkoły
    4. Analiza sytuacji wychowawczej – arkusz dla wychowawcy
  1. Ankiety dla uczniów:
    1. Niska frekwencja
    2. Ewaluacja zajęć
    3. Poznaj mnie
    4. Jak się uczę
    5. Autorytet nauczyciela
    6. Agresja w szkole
    7. Agresja w klasie
  1. Ankiety dla rodziców:
    1. Agresja w szkole
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
    1. Program zajęć dla uczniów mających trudności w nauce czytania i pisania
    2. Arkusz ewaluacji zajęć dla uczniów mających trudności w nauce czytania i pisania
    3. Wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
    4. Plan działań pedagoga związanych z obniżeniem wieku szkolnego
  1. Współpraca z rodzicami:
    1. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
    2. Arkusz kontaktu z rodzicami
    3. Zgoda nauczyciela na podawanie leków dziecku z chorobą przewlekłą
    4. Upoważnienie rodziców do podawania leków dziecku z chorobą przewlekłą
    5. Rozpoznanie potrzeb ucznia z chorobą przewlekłą
    6. Ankieta dla rodziców dotycząca pomocy psychologiczno- -pedagogicznej
  1. Prezentacja dorobku zawodowego pedagoga ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego
  2. Przykładowa ankieta do badania problemu narkotyków wśród dzieci i młodzieży szkolnej
  3. Ankieta – Problem narkotyków w szkole (dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych)
  4. Przykładowa ankieta do badania problemu narkotyków w szkole dla nauczycieli
  5. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dotyczący zaburzeń odżywiania
  6. Arkusz obserwacji dziecka pod kątem przemocy w rodzinie
  7. Plan rozmowy z rodzicami ucznia
  8. Scenariusz pierwszej (wstępnej) rozmowy z uczniem
  9. Ramowy program działań pro&laktycznych i wychowawczych dla klas IV–VI
  10. Arkusz samooceny pracy pedagoga szkolnego
  11. Plan pracy pedagoga szkolnego
  12. Karta pracy z uczniem mającym zaburzone funkcje wzrokowe
  13. Pomoc materialna
  14. Arkusz obserwacji zachowania ucznia
  15. Propagowanie idei wolontariatu wśród dzieci i młodzieży – narzędzia
  16. Protokół ze spotkania organizacyjnego dotyczącego planowanej współpracy
  17. Wniosek rodziców do dyrektora szkoły o wydanie kopii indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
  18. Uczenie się kognitywne, bahawioralne, afektywne
  19. Rozpoznanie depresji u ucznia
  20. Skala nastroju
  21. Ćwiczenia relaksacyjne
  22. Skala Becka
  23. Skala Depresji Zunga
  24. Krótka skala oceny depresji
  25. Lista symptomów depresyjnych manifestowanych w klasie szkolnej